OCHOTNICZA STRAŻ POŻARNA W STRYSZAWIE
posiada na swoim wyposażeniu 3 samochody pożarnicze:
– średni samochód ratowniczo gaśniczy GBARt 2/17 na podwoziu RENAULT MIDLINER wyposażony w stały napęd 4×4,
– ciężki samochód ratowniczo gaśniczy GCBA 5/32 na podwoziu SCANIA P400CB wyposażony w stały napęd 4×4, który to służbę w naszej jednostce rozpoczął od dnia 14 stycznia 2014 roku.
– lekki samochód ratowniczo rozpoznawczy SLRR na podwoziu LAND ROVER DEFENDER 4 x 4
oraz:
– 2 sztuki pojazdów terenowych typu atv (quadów) KAVASAKI KVF 750
– 1 sztukę przyczepy ratowniczej do pojazdu typu atv (quad) do ewakuacji osób poszkodowanych,
– 1 sztukę przyczepy transportowej do przewozu pojazdów typ atv (quad)
– 1 przyczepę transportową,
HISTORIA WYPOSAŻENIA OSP STRYSZAWA
W dzisiejszych czasach ochotnicze straże pożarne są bardzo ambitne i starają się być coraz lepsze. Ich głównym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa. Dawniej sprowadzało się to do walki z pożarami, teraz OSP coraz częściej uczestniczą w ratownictwie drogowym, udzielają pomocy medycznej ofiarom wypadków i pożarów. Powstają sekcje ratowników-medycznych przygotowane do szeroko pojmowanego ratownictwa przedmedycznego. W ten sposób strażacy odpowiadają na wyzwania, jakie niesie życie. Starają się być wszędzie tam, gdzie są potrzebni. Żeby sprostać nowym, trudnym zadaniom podnoszą kwalifikacje, zabiegają o odpowiedni sprzęt, a o ich sprawności świadczy chociażby czas wyjazdu do akcji.
O sprawności strażaków podczas działań decyduje w ogromnej mierze sprzęt, którym dysponują. Samochody użytkowane nierzadko po kilkadziesiąt lat, dzięki ogromnemu zaangażowaniu samych strażaków, nadal sprawne nie spełniają już wymagań jakie niesie życie. Coraz bardziej różnorodne akcje, konieczność wykorzystywania coraz nowocześniejszego sprzętu rodzi za sobą nieodzowną potrzebę wymiany posiadanego zaplecza samochodowego. Nie inaczej było również i w przypadku naszej jednostki.
Pierwszym samochodem, który pojawił się w naszej jednostce początkiem lat 60 ubiegłego wieku był FORD. Służył on do początku lat 70. Wysłużony już samochód zastąpiono wówczas pojazdem marki STAR 21 ze skrzynią ładunkową pokrytą brezentem. Pierwszym typowym samochodem gaśniczym był pozyskany początkiem lat 70 STAR 25, który miał na swoim wyposażeniu dwie motopompy wodne oraz zbiornik o pojemności 2000 litrów. Samochód ten wraz ze STAREM 21 służył w naszej jednostce do roku 1983. Wówczas to dzięki przychylności Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej w Bielsku Białej pozyskano nowy samochód STAR 244 GBM, który to wykorzystywany był do końca lutego 2009 r. W roku 1987 wymieniono samochód STAR 25 na nowy lekki samochód ratowniczo – gaśniczy marki ŻUK, który to pozyskano z ówczesnej Komendy Rejonowej Straży Pożarnej w Suchej Beskidzkiej. Samochód ten służył u nas do roku 2004, a następnie trafił do zaprzyjaźnionej jednostki OSP Sucha Beskidzka Miasto. W roku 1997 OSP Stryszawa pozyskała z Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej w Bielsku Białej lekki samochód ratowniczo – rozpoznawczy marki FIAT 125 p. W latach 2003 – 2004 pełnił on funkcję samochodu ratownictwa technicznego. Na jego wyposażeniu znajdował się sprzęt hydrauliczny oraz zestaw PSP R1. Lata 2003 do 2005 to okres gruntownej zmiany posiadanego wyposażenia. W roku 2003 zakupiono ze środków Urzędu Gminy od OSP Jordanów ciężki samochód ratowniczo – gaśniczy JELCZ 004. W roku 2004 z kolei dzięki uprzejmości Komendy Powiatowej PSP w Suchej Beskidzkiej pozyskano lekki samochód ratownictwa drogowego VOLKSWAGEN TRANSPORTER. W roku 2006 Komendant Główny PSP przekazał nam nieodpłatnie wykorzystywany w Centralnej Szkole PSP w Częstochowie samochód operacyjny POLONEZ.
W roku 2006 jednostka nasza kontynuując wymianę zaplecza samochodowego poczyniła starania o pozyskanie nowego średniego samochodu ratowniczo – gaśniczego. Dotychczasowy samochód pierwszo wyjazdowy STAR 244 GBM, był już samochodem kilkudziesięcioletnim. Jego wiek oraz ciągła eksploatacja wymagała przeprowadzenia gruntownej jego przebudowy lub wymiany na nowszy. Początkowo z racji sentymentu do tego samochodu pojawiła się koncepcja karosacji nadwozia na posiadanym samochodzie. Z racji jednakże 23 letniego wieku starania o pozyskanie środków na współfinansowanie zadania zostały rozpatrzone negatywnie. W związku z czym podjęto starania o wymianę samochodu na nowszy. Dzięki przychylności władz samorządowych na czele z Panem Jackiem Zającem Wójtem Gminy Stryszawa, Panem Ryszardem Hadką Przewodniczącym Rady Gminy Stryszawa oraz staraniom bryg. Bogusława Patery ówczesnego Komendanta Powiatowego PSP w Suchej Beskidzkiej podjęto starania o przekazanie użytkowanego w JRG KP PSP w Suchej Beskidzkiej średniego samochodu ratowniczo – gaśniczego Renault MIDLINER. Działania te zwieńczone zostały przekazaniem w użyczenie dla OSP Stryszawa w/w samochodu przez Małopolskiego Komendanta Wojewódzkiego PSP w Krakowie oraz Marszałka Województwa Małopolskiego w dniu 9 lutego 2009 r. w siedzibie Komendy Wojewódzkiej PSP w Krakowie.
– STAR 244 GBM 2,5/8 4 x 4 1983 r. (Oryginalna zabudowa pożarnicza JELCZ) na wyposażeniu jednostki do dnia 28.02.2009 r.
– ciężki samochód ratowniczo gaśniczy GCBA 6/32 na podwoziu JELCZ 315 – na wyposażeniu do dnia 13.06.2013 r.
– lekki samochód ratownictwa drogowego SLRt na podwoziu VOLKSWAGENA TRANSPORTERA T-4 – na wyposażeniu do dnia 05.06.2014 r.
– FSO-WARSZAWA POLONEZ CARO PLUS SLOp, rok produkcji 1997 r., na wyposażeniu jednostki do dnia 12.01.2011 r.
– FSC LUBLIN ŻUK A 15 B GLM, na wyposażeniu jednostki do dnia 2004 r.,
– Polski FIAT 125 P 1500 SLOp, rok produkcji 1985 r., na wyposażeniu jednostki do dnia 2005 r.